Sunday 7 October 2012

Mahasiswa MISKIN tidak dibenarkan Mendaftar di UKM ?


Ingin ku kongsikan sebuah kisah yang berlaku ke atas seorang kawanku yang masih bergelar seorang mahasiswa. Terasa sebak dan sedih mendengar cerita beliau yang baru sahaja ku telefon sebentar tadi. Beliau ku gelarkan sebagai Z. Aku dimaklumkan oleh Z yang dia tidak dibenarkan mendaftar dan terpaksa menangguhkan pengajian di Fakulti Pendidikan , UKM  kerana tidak membayar hutang pengajian.

Punca utama beliau tidak dapat membayar yuran pengajian kerana sudah bertukar kursus pada tahun ketiga pengajian. Pada masa yang sama, PTPTN beliau telah habis masa. aka dah kena potong. Beliau cuba merayu ke Unit Bendahari UKM. Namun malangnya, undang2 baru UKM tidak membenarkan pelajarnya yang mempunyai hutang untuk mendaftar. Hampa dan sedehh.. Hanya tinggal 3 unit sahaja lagi. 

Memang benar hutangnya banyak dan mencecah lebih RM 3000. Kenapa tidak diizinkan beliau menamatkan pengajian dengan memberi kebenaran mendaftar 3 kursus terakhir. Lepas itu, saya yakin pasti beliau akan membayar hutang selapas tamat pengajian. Namun... Dasar orang miskin, siapalah nak dengar kan... 

Untuk makluman pembaca, saya dimaklumkan oleh beliau. Beliau sedang menunggu keputusan menangguhkan pengajian dan mengambil keputusan bekerja sebagai Pengawal Keselamatan di sebuah Institusi di sekitar Bangi dengan harapan melunaskan hutang beliau serta kembali mendaftar. 

Satu perkara yang malang lagi, beliau tidak dapat memohon ZAKAT UKM kerana beliau tidak mendaftar.. Sudah jatuh, ditimpa kren... Dasar si Miskin tidak dapat pembelaan.. Kenapa begitu Zalim dunia ini.. Beliau membahagikan separuh Gajinya yang tidak seberapa demi membayar hutang secepat mungkin. Entah makan atau tidak kawan ku ini..

Jika UKM mengizinkan, sudah tentu cepat beliau menamatkan kursus dan cepat berpeluang untuk menjadi Guru. Apakah ini undang2 rimba.. Yang Kaya bantu.. Yang Kayap... terus merana..

Sedikit biodata beliau:
*Ayah beliau mempunyai penyakit kronik di kampung.
*Terpaksa bekerja part time sbg Pak Guard (sekuriti guard) selepas PTPTN dipotong. Salah satu pembaziran ekonomi.
* Terpaksa membahagikan gaji kepada 4
a; Keperluan Harian
b. Bayar Yuran Pengajian
c. Kirim wang ke kampung untuk tampung duit perubatan ayahnya,
d, Bayar sewa penginapan

Harapan saya..
Diharap pihak UKM tidak mendiskriminasi si Miskin dan membenarkan rakan saya menjadi seorang Guru dan bukannya sebagai seorang sekuriti.





*Dasar si Miskin... Mahu belajar tidak diizinkan.. 


1 comment:

  1. Undang2 baru UKM ke ni? Huhu.

    Suami dulu, tiap2 semester dapat zakat dari UKM. huhu.

    Harap murah rezeki dia.. Amin.

    ReplyDelete