There was an error in this gadget

Monday, 21 November 2011

Dilema Graduan ISMP : Satu HAK yang di rampas.

Keluhan demi keluhan. Sudah pelbagai kaedah serta cara telah dilakukan untuk mendapatkan kebenaran penempatan graduan ke sekolah. Bermula dengan isu GSTT, kemudian dengan isu pembekuan jawatan kerajaan yang kononnya mahu mengurangkan defisit Belanjawan negara seterusnya di teruskan lagi dengan penempatan KPLI yang di dominasi oleh graduan luar negara yang tiada pekerjaan.. Oh TS Muhyiddin, sejauh manakah kebenaran kata-kata mu..

Masa berganti masa, hari-hari masih berlalu, sudah hampir keseluruhan IPTA/s sudah menjalankan konvokesyennya. Namun, dilema demi dilema, keluhan demi keluhan, usaha demi usaha, akhirnya GGIM muncul dengan membawa harapan baru untuk bakal-bakal guru baru yang sinonim dengan Graduan ISMP. Rentetan demi rentetan, gerakan bermula dari surat pembaca di Malaysiakini berkenaan dengan isu penempatan guru, kemudian terhasilnya Keluhan Graduan Pendidikan yang menzahirkan akan keresahan dan kebimbangan Graduan ISMP.

Namun, keluhan hanyalah keluhan. Perjumpaan saya dengan TPM a.k.a Menteri Pelajaran sewaktu kehadiran beliau di Universiti Kebangsaan Malaysia semasa lawatan pertama ke semua IPTA-IPTA. Beliau telah dilontarkan pelbagai soalan dan ada 3 soalan menyentuh akan isu penempatan guru. Walaubagaimanapun tiada kata putus yang dikeluarkan oleh TPM.

Isu penempatan guru ini kemudian saya lanjutkan kepada Datuk Saifuddin dengan harapan boleh membantu. Namun harapan hanya tinggal harapan, pertemuan yang bakal diadakan diantara pihak GGIM dengan TPM di gantikan dengan pertemuan dengan KPPM (Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia) dengan barisan pegawai beliau yang dihujungnya digambarkan positif tetapi masih lagi menjadi tanda tanya?

Sebulan telah berlalu, pelbagai usaha telah dilakukan, wang semakin banyak digunakan. Kami (GGIM) pergi ke Media Prima iaitu TV3 dengan mencuba nasib untuk membawa isu ini ke dalam isu perdana (Buletin Utama). Perjumpaan dengan seorang wartawan bernama Pn. Salina telah membawa erti yang murni dengan kematangan dan keikhlasan beliau membawa isu ke peringkat atasan dengan berusaha untuk membawa isu ini ke pihak umum. Malangnya 4 kali isu ini cuba dimasukkan ke dalam line up Buletin Utama, tetapi ada arahan dikeluarkan untuk story board  ini di tarik balik. Walaubagaimanapun, isu ini terlepas atau nak test isu ini dalam Berita Tv9 pada jam 12 tengah hari. Walaupun agak hampa, namun ada juga terlepas. bolehlah.

 Walaupun Media Prima menghalang isu ini di bawa ke TV3, pihak GGIM berusaha untuk menjadikan isu ini sebagai isu Nasional sehinggakan munculnya idea baru iaitu kewujudan GMPM (Gabungan Mahasiswa Pendidik Kebangsaan) selepas mesyuarat Pra Konvensyen MPP (Majlis Perwakilan Pelajar) Pendidikan IPTA yang berlangsung di UKM yang bertindak membawakan isu-isu ini diperingkat dalam kampus.

Rentetan perjuangan ini tidak terhenti di situ sahaja, Rapat Umum yang dijalankan oleh barisan front UPSI pada awal bulan Oktober telah memberikan impak yang besar di mana telah berjaya mengumpulkan 5000 tanda tangan mahasiswa UPSI dan berjaya menarik bilangan yang hadir sebanyak 1000 orang sehingga mendapat liputan Media seperti Utusan Malaysia, Sinar Harian, Kosmo dan beberapa media lain seperti Tranungkite, Harakah,  dan Malaysiakini.
Boleh merujuk video di bawah ini.



Disebabkan liputan media yang meluas akan isu ini, baik media kerajaan dan media pembangkang telah membuka mata masyarakat. Namun ada juga terdapat kritikan-kritikan yang digambarkan sebagai asam garam perjuangan. Liputan media yang bertali arus, telah menarik minat masyarakat dan pemimpin-pemimpin. Diantaranya ialah datangnya dari pemimpin PEMBANGKANG. Namun, dimanakah pemimpin-pemimpin KERAJAAN selain Datuk Saifuddin. Satu persoalan kepada kepimpinan DS Najib Razak.

Tekanan demi tekanan, luahan demi luahan, usaha demi usaha telah dilakukan sehingga melahirkan satu Gerakan baru di UPSI yang dipeloporui oleh front2  UPSI yang diberikan nama sebagai Gerakan Bersatu Mahasiswa (GBM). GBM telah mengadakan satu pertemuan dengan Wee Ka Siong di Parlimen. Namun beliau tidak memberikan kata putus yang memberi jaminan akan penempatan akan dilakukan.

Terkilan dengan respon yang diterima oleh kerajaan disamping dengan kenyataan TS Muhyiddin di Buletin Utama yang digambarkan memperlekehkan kredibiliti dan maruah Graduan ISMP dengan menyatakan "Graduan ISMP yang bukan tajaan, tiada jaminan untuk anda. Carilah kerja lain dahulu.". Kenyaataan digambarkan agak berbaur diskriminasi HAK kepada graduan ISMP. Sudahlah HAK diambil orang, majikan SWASTA menolak graduan ISMP. Baek kerja eksekutif kepada sekolah swasta.

Kesedihan demi kesedihan yang diadukan kepada saya di dalam group facebook GGIM. Antaranya ialah "Saya pergi mintak kerja ke sekolah swasta. Tapi sewaktu temuduga, kami dituduh mahu mengambil peluang oprang lain dengan menggambarkan akan masuk sekolah". Antara yang lain ialah "kami mahu pekerja yang tetap", "kami tidak boleh bayar kamu seperti graduan lain", "kamu ni bakal guru, kenapa tidak beri peluang kepada orang lain.

Apakah makna semua ini? Saya selaku penggerak utama GGIM berasa agak terkilan. Apakah titik peluh kami selama 4 tahun tidak dipandang oleh kerajaan dan swasta? Sudahlah surat PTPTN datang, hutang demi hutang. Kerja pula tiada, kerajaan nak kami jadi BANKRAP ka atau saja nak buat kami merayu , melutut kepada kalian.

Harus di ingat wahai TS Muhyiddin, gerakan GGIM sudah mencapai kemuncaknya. Kerjasama dengan PPIM (Persatuan Pengguna Islam Malaysia)  dilihat sebagai medium membawa isu ini ke peringkat yang lebih jauh. Walaupun jumlah kami seramai 5000 lebih, namun kami ini adalah pengundi anda. Jika tiada penempatan, awas.. Undi PROTES akan berlaku, bukan hanya 5000 lebih undi sahaja. Namun ia boleh berubah kepada 200 000 undi protes. Sama ada kami protes atau kami boikot PRU13. Kami tidak mahu mengundi. Sama sahaja.


Mungkin kenyataan di atas ini agak liar dan panas. Namun saya dimaklumkan YB Salahuddin Ayub, orang yang tidak pernah GGIM jumpa. Namun telah membawa isu ini ke PARLIMEN. MEMALUKAN, saya pergi ke kerajaan, namun Pemimpin PEMBANGKANG yang lebih maju ke hadapan. Inikah motto yang dibangga-banggakan "Satu Malaysia:Rakyat di dahulukan, Pencapaian diutamakan"?? pandangan perspektif kami pula, "Kera dihutan disusukan, anak sendiri menangis kelaparan" .  Saya minta DS. Najib selaku Perdana Menteri alert akan masalah ini.

Sebagai penutup bicara, graduan ISMP ini sudah mencapai tahap hopeless kepada TS Muhyiddin. Adakah beliau mahu meningkatkan pengangguran yang semakin tinggi dalam golongan anak muda, khususnya graduan-graduan(Sumber : Kementerian Sumber manusia). ? Apakah beliau mahu, graduan ISMP yang bakal menjadi bakal guru terus dipandang enteng? GGIM akan memastikan yang semua graduan akan mendapatkan hak mereka disamping HAK mahasiswa ISMP akan diteruskan untuk mendapatkan jaminan penempatan. Nantikan rentetan daripada saya..



Rahman Comot a.k.a Raja Lalang





3 comments:

  1. fuuhhh sayu benar baca post ni..
    dh xmengharap langsung kt TPM yeak..
    yealah..sampai sekarang d buat x tahu je..
    mmg dh xblh sabar dah..
    kalau betul kami ni ISMP dianiaya..
    maka tunggulah balasan kpd yg menzalimi kami nanti di PRU13 nanti..

    ReplyDelete
  2. tgu jer la pilihan raya umum 13 baru tau sapa tpm dan pencacai BN

    ReplyDelete
  3. Sesungguhnya, peluang pekerjaan saya amat lah terbantut... Ramai company yg panggil sy utk interview x brani nak amik saya utk permanent.. Alasannya, "u will be a teacher in the future, why should we take u as our staff? Tak rasa rugi ke lepaskan peluang sbg guru utk jadi staff kami?"... Yang berlaku slps itu, wallahualam... Lagi lagi apabila dgr IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN, mcm mcm dh dlm minda dan persoalan mereka... Buat masa ni pun, keje kontrak... Trima je la drpd xdew wat ape... Nak harapkan posting, jenuh saya menunggu... Sabar jer laa... :-(

    ReplyDelete