Sunday 29 July 2012

Di mana Kebajikan Guru Baharu wahai NUTP =?


    Hampir bulan ketiga para Graduan ISMP 2011/2012 bergelar Guru Baharu di sekolah2 di seluruh Malaysia. Ini merupakan satu perkembangan yang baik dan positif kerana apa yang di cita-citakan selama ini menjadi kenyataan dan membuktikan GGIM bukanlah sebuah kumpulan penaja cap ayam. Alhamdulillah..

    Namun dalam masa satu hingga dua bulan ini, pelbagai perkara dan ceritera yang baik dan ada yang menyedihkan hati. Pelbagai isu dan perkara yang dibangkitkan oleh guru-guru baharu ISMPian ini. Walaupun  baru mendapat penempatan, sudah pelbagai isu telah dipanjangkan kepada pihak-pihak yang berkenaan sehingga sampai ke pihak pejabat TPM.

    Selaku penyelaras GGIM, dalam masa dua bulan ini merupakan masa yang penting di mana saya memainkan dua peranan yang sangat penting iaitu sebagai Guru Baharu serta Penyelaras merangkap penasihat Jawatankuasa Bertindak Penempatan ISMP GGIM 2012/12.

    Walaupun GGIM hanya sebuah kumpulan penaja, namun impak yang diberikan oleh GGIM ke atas KPM, KPT, TPM dan JPN serta lain-lain adalah sangat besar berbanding dengan NGO-NGO Guru yang GGIM nampak hanya memihak kepada Guru2 senior sahaja.

     Walaupun NUTP dilihat sebagai paksi bagi guru-guru membuat rujukan, namun ia tidak kepada Guru-guru Baharu yang sering dianaktirikan di sekolah malah tidak dipandang oleh NUTP kerana mungkin kami ini  masih mentah agaknya.

    Bagi GGIM, guru baharu merupakan pelapis bagi guru lama yang mana peranannya mendidik dan menyampaikan ilmu yang bercorak baru dan up to date dan tidak harus di pandang enteng dan remeh. Tidak semestinya yang lama itu hebat dan yang baru itu tidak berkualiti.

    Pada masa yang sama, saya mewakili GGIM ingin mengucapkan tahniah kepada Jawatankuasa bertindak GGIM 2012 di bawah naungan Saudara Rafie yang di lihat komited.

   Akhir kalam, selamat menjalani ibdah puasa di bulan Ramadhan. Semoga POSTING akan ada untuk ISMPian..

"Profesionalisme Pemangkin Integriti"


Yang melaksanakan amanah.

ABDUL RAHMAN USMAN
Penyelaras GGIM

Twitter: @GGIMalaysia , @RahmanComot


3 comments:

  1. daftar sbg ahli NUTP dulu baru wat aduan

    ReplyDelete
  2. Saya setuju dengan komen hamba allah seperti di atas. NUTP perjuangkan nasib dan kebajikan ahli.

    ReplyDelete