Friday 30 September 2011

POSTING GURU 2012 : MEDSI dan Temuduga akan dimansuhkan ?

Isu POSTING semakin hari, semakin mendapat perhatian dari masa ke semasa. Namun ada juga semakin muak dengan tindakan KPM yang mengabaikan nasib Graduan ISMP IPTA dan IPTS.

Namun pembukaan jawatan Guru MARA  sudah di buka seolah olah memberi harapan kepada Graduan ISMP termasuklah dengan graduan tajaan KPM yang sudah putus harapan dengan KPM.


Pada masa yang sama, kemungkinan besar POSTING Guru 2012 akan mengalami sedikit perubahan dari segi prosedur penempatan berbanding biasa. Kalau kaedah asal, graduan perlu isi borang, buat ujian MEDSI (xperlu bagi ada tajaan KPM) serta temuduga dan akhir sekali dapat penempatan. Cara yang baru yang sedang berkumandang ialah penghapusan kaedah Ujian MEDSI dan Temuduga bagi graduan yang masuk pada tahun 2007 dan ke atas. Dalam bahasa mudah, ISI Borang kemudian dalam masa 2- 3 bulan POSTING. Namun harapan tetap harapan, kalau menjadi realiti maka tersenyumlah 7000 Graduan ISMP serta 20 000 mahasiswa ISMP seluruh Malaysia kerana keyakinan itu telah ada.

Cabaran pada masa akan datang, adakah penempatan kali ini akan fokus kepada Sabah dan Sarawak? Isu kedua, berapa lama KPM menyusun penempatan GST selepasa GSTT? Isu ke - 3 ialah bagi graduan ISMP yang sudah berkeluarga adakah mendapat PENGECUALIAN iaitu penempatan dalam Negeri atau Daerah yang sama?


Kalau mahu jawapannya.... Teruskan bersama saya.. Budak Comot.

6 comments:

  1. mara pun problem gak kepada yang dapat biasiswa kpm..dia dah pesan kena minta kebenaran kpm dulu bagi yg dapat biasiswa.baru leh datang untuk ujian..

    ReplyDelete
  2. kwn sy da col kpm, bhgian tjaan bertnyakn perihal permohonan mara... jwpnnya isi x slah.. tp jika dapt n terima tawarn mra, bersiap sedia utk byr gnti rugi... jwpn drp bhagian tajaan

    ReplyDelete
  3. adoiii pening la isu posting nie

    ReplyDelete
  4. ahhahaah.....
    bayar ganti rugi kalau nak ke mara..
    tp penempatan xde..

    ReplyDelete
  5. buang mase jer kjer ngn kpm ni... ckp psl duit penempatan budk kpm x diuruskan lak... PEGI MAMPUS LA KPM !!!

    ReplyDelete
  6. kalo macam tue 50-50 ler rezeki nak posting..i dgr kalo dah graduan pendidikan tak bole apply job under kerajaan ek??..sebab nanti akan di blacklistkn dari bekerja sebagai guru di sekolah kerajaan..urmm so i nak tau ler sejauh mane kebenaran fakta nie..plez

    ReplyDelete